Eleverna har under en period arbetat med klockan och med att räkna ut tidsskillnad.
En av mina elevers favoritövningar är Fråga, fråga, byt. (kooperativt.com)
Jag skrev kort med liknande frågor som du kan se nedan, hur lång tid har gått mellan klockslagen och vad är klockan om x min.
Det eleverna uppskattar med strukturen är att de får röra på sig, samarbeta med många olika kompisar (de ser det som ett samarbete, se post it lappen här bredvid) och att de får hälsa och tacka. De tycker också om att få prata, att använda språket som redskap för att lära sig eller för att befästa kunskapen.
En av mina elevers favoritövningar är Fråga, fråga, byt. (kooperativt.com)
Jag skrev kort med liknande frågor som du kan se nedan, hur lång tid har gått mellan klockslagen och vad är klockan om x min.
Eleverna fick var sitt kort och de började med att räkna ut svaret för att dubbelkolla med facit på baksidan av kortet. De skulle svara både med analog och digital tid.
Sedan fick de börja mingla runt i klassrummet. När de mötte någon så skulle de hälsa. Sedan visar den ena sitt kort och den andra räknar ut det. Sedan visade den andre sitt kort och den förste fick räkna ut det svaret. Var det någon som inte kunde så hjälpte de varandra. Sedan bytte de kort med varandra, tackade med valfritt tack (high five eller dylikt) och minglade vidare.
Jag tycker som eleverna, men jag tycker också att det är bra att de byter uppgifter hela tiden och på så sätt får diskutera och lösa nya under övningen. Det ger en variation av olika uppgifter och svårighetsgrad samt att de måste vara fokuserade hela tiden för det går inte att köra med exakt samma förklaring hela tiden.
Kommentarer
Skicka en kommentar