Det handlar om att skapa ett positivt ömsesidigt beroende av varandra i en grupp och det är där jag måste börja fundera. Är mina elever positivt ömsesidigt beroende av varandra? Nä, det är de inte. Ibland är de inte beroende av någon alls och ibland så är de beroende av någon fast inte på ett positivt sätt. Det beror mycket på uppgifternas karaktär, men också på oklara roller, ibland på självpåtagna och ibland felaktiga roller.
Jag kommer att starta upp detta i min klass nu i ämnena fysik och teknik, men jag förväntar mig inte ett perfekt resultat eftersom det tar tid att träna in rollerna.
I fysik och teknik så har vi ett arbete som handla om rörelse och konstruktion, en NTA-låda. Eleverna är indelade i labbgrupper med lite olika elevantal. Min erfarenhet av elever i olika åldrar är att de är ganska otåliga och läser inte instruktionerna i en labbrapport tillräckligt noga. Det resulterar i att det blir fel och att det ställs onödigt många frågor till mig som lärare. Frågorna är av sådan art att de står i texten, till och med ganska tydligt. Jag vill ju kunna hjälpa dem i sitt tänkande kring vad som hände i experimentet, inte hur många brickor man ska använda sig av.
Det uppdrag eleverna ska börja arbeta med kräver mycket planerande från dem och då behövs det minnesanteckningar för att komma ihåg. Eleverna ska konstruera ett fordon efter en specifik beställning och då behöver de göra olika tester, konstruktionsritningar med mera för att lösa uppgiften. Det behövs en struktur för arbetet.
Det är också en mängd material som behövs och mycket som kan försvinna. Det behöver någon i gruppen har extra ansvar för. Ibland kan jag uppleva att vissa är lite väl slarviga nr det handlar om att vara rädd om materialet som används.
Efter ovanstående har jag valt ut i huvudsak tre roller som jag vill prova. Det är berättaren, materialförvaltaren och sekreteraren. I de grupper det finns fler elever än tre har jag lagt till uppmuntraren. Jag vill att berättaren ska ge eleverna struktur för hur de läser texten och att det nu görs mer noggrant så att inget missas. Sekreteraren ska anteckna det som behövs för att lösa uppgiften och materialaren har hand om alla sakerna som behövs. Uppmuntraren ska komma med glada tillrop och peppa de andra.
Nu ska jag fundera över hur jag ska introducerar rollerna för eleverna.
Jag kommer att starta upp detta i min klass nu i ämnena fysik och teknik, men jag förväntar mig inte ett perfekt resultat eftersom det tar tid att träna in rollerna.
I fysik och teknik så har vi ett arbete som handla om rörelse och konstruktion, en NTA-låda. Eleverna är indelade i labbgrupper med lite olika elevantal. Min erfarenhet av elever i olika åldrar är att de är ganska otåliga och läser inte instruktionerna i en labbrapport tillräckligt noga. Det resulterar i att det blir fel och att det ställs onödigt många frågor till mig som lärare. Frågorna är av sådan art att de står i texten, till och med ganska tydligt. Jag vill ju kunna hjälpa dem i sitt tänkande kring vad som hände i experimentet, inte hur många brickor man ska använda sig av.
Det uppdrag eleverna ska börja arbeta med kräver mycket planerande från dem och då behövs det minnesanteckningar för att komma ihåg. Eleverna ska konstruera ett fordon efter en specifik beställning och då behöver de göra olika tester, konstruktionsritningar med mera för att lösa uppgiften. Det behövs en struktur för arbetet.
Det är också en mängd material som behövs och mycket som kan försvinna. Det behöver någon i gruppen har extra ansvar för. Ibland kan jag uppleva att vissa är lite väl slarviga nr det handlar om att vara rädd om materialet som används.
Efter ovanstående har jag valt ut i huvudsak tre roller som jag vill prova. Det är berättaren, materialförvaltaren och sekreteraren. I de grupper det finns fler elever än tre har jag lagt till uppmuntraren. Jag vill att berättaren ska ge eleverna struktur för hur de läser texten och att det nu görs mer noggrant så att inget missas. Sekreteraren ska anteckna det som behövs för att lösa uppgiften och materialaren har hand om alla sakerna som behövs. Uppmuntraren ska komma med glada tillrop och peppa de andra.
Nu ska jag fundera över hur jag ska introducerar rollerna för eleverna.
Kommentarer
Skicka en kommentar