Varför?

Jo, det beror på det välsignade grupparbetet!

Detta är en av alla de gånger jag ska dela in eleverna i labbgrupper. Det är liksom dags att äntligen sätta den perfekta gruppindelningen. Eleverna ska få möjlighet att delta på sin nivå och samtidigt bli hjälpa att ta steget mot nästa. De ska hålla sams 99 procent av tiden samt samarbeta och de ska nå det gemensamma målet, att lösa uppgiften och på så sätt utveckla förmågorna som är tänkta att tränas. Hur svårt kan det vara?

Så svårt! Varför lyckas jag ALDRIG med gruppindelning? Har inte 10 år i yrket givit någon som helst utdelning? Uppenbarligen inte! Så om inte jag lyckats så måste ju det finnas någon annan som tänkt till och hittat något som fungerar, en gyllene formel som löser upp alla svårigheter, eller?

Jag snubblar över något som kallas kooperativt lärande, eller cooperative learning. Nu startar min resa mot den perfekta gruppindelningen. Jag misstänker och du som läser har kanske redan tänkt tanken, att detta inte kommer att handla om den perfekta indelningen utan kanske om metoden grupparbete. Jag vet inte, men lite spännande är det!




Kommentarer