Strukturen: En för alla, alla för en i matematik

Det kooperativa lärandet kan användas på olika sätt, inte bara i grupparbeten. Med hjälp av olika strukturer så skapas situationer där eleverna får möjlighet att lära av varandra.

Jag och min kollega Emma skulle introducera geometri och begreppen, area, volym, trianglar, vinklar och fyrhörningar. Vi ville dels se vad eleverna kom ihåg från tidigare perioder, dels att eleverna skulle diskutera begreppen gemensamt, lära sig något nytt och påminnas om begrepp de glömt av sin kamrater.

Vi valde att använda oss av strukturen en för alla, alla för en som personerna bakom bloggen kooperativt lärande förklarar så bra. Följ länken, men du hittar också deras blogg i min länklista.

Eleverna fick ett papper som var indelat i olika delar, en jagruta, en parruta, en dubbelparruta (försök säga det om du kommer från Småland, som jag! =) ) och en klassruta. 

Först funderade de över begreppen (de ovannämnda) som stod på tavlan och skrev ner dem i jagrutan. De hade 45 s på sig. Därefter sattes de ihop i par. De berättade om sina egna ord och de ord som kompisen inte hade skrivit upp själv fick denne nu skriva upp i sin parruta. Det innebar att  alla eleverna nu fick en del nya ord.

Nu fick paren ny 45 s på sig att fundera på nya ord som de kanske kommit på när de delgav varandra sina ord. Dessa skrev de i sin parruta. Här var det viktigt att viska, för än så länge var ju deras ord lite hemliga. Nu parades paren ihop så att alla satt i grupper om fyra. Samma procedur som tidigare skedde. De delgav varandra sina matteord och de nya skrevs upp i dubbelparrutan.

Ytterligare 45 s fick nu dubbelparen på sig att viskandes fundera ut nya ord. Nu skedde delgivningen i klassen och de ord som var nya för var och en skrevs upp i klassrutan. Samtidigt skrev vi upp orden på ett gemensamt dokument.

Resultatet av övningen blev att eleverna pratade mycket matematik  och geometri. Alla lärde sig något nytt begrepp eller blev påmind om något som de inte tänkt på under en period. Vi lärare fick också en bild av vad eleverna hade för förkunskaper. Vår känsla är att alla tre klasserna var lite imponerade över sig själva och att de lärt sig en hel del med hjälp av varandra.




Kommentarer