Fortsatt jobb med basgrupperna.

Jag använder mig av samma basgrupper under hela terminen och det har fungerat rätt bra. Det trodde jag inte. Målet just nu är att försöka arbeta ihop grupperna med hjälp av rollerna, att göra individerna positivt ömsesidigt beroende av varandra. Det fungerar ganska bra. En gång delade jag inte ut några roller för jag tyckte att uppgiften inte behövde det, men det blev protester direkt. Eleverna sa: "vi måste få roller Helena!" "Du har glömt rollerna, fröken". Det var nästan lite upprorisk stämning och det tyder på att rollerna ger en tydlighet och en struktur samt förbättrar samarbetet så mycket att de inte vill vara utan det. Även om eleverna bara får arbeta så här under en termin så ger det mycket positivt.

I NO håller eleverna på med energi och vad som händer med energi i förhållande till kraft och arbete. De har laborerat med energikedjan hand - gummiband - fordon och nu lägger vi in begreppet friktion. För att de ska få träna på olika typer av energikedjor, alltså hur energin förändras från ett slag till ett annat så tänker jag använda strukturen sekvenser, som jag hittat på kooperativt lärande.

Nu får eleverna arbeta med begreppen och hur vår gummibandsmotor fungerar, men också fortsätta att arbeta mot ett gemensamt mål i basgrupperna. Det är ett mål som de inte kan lösa självständigt, utan de behöver varandra. Det skapas verkligen ett ömsesidigt positivt beroende.

Jag ger varje basgrupp olika laminerade kort med en bild och ett ord. Eleverna får bara se bilden själva. Däremot ska de förklara för de andra vad de har på sitt kort. Sedan ska gruppen försöka lägga sina bilder i kronologisk ordning. Bilderna är upp och ner och ingen får lägga ut sitt kort på bordet om alla inte är överens om placeringen. När hela gruppen är överens om placeringen av korten så får de vända på korten och se om de har gjort rätt. Därefter ska de utvärdera sitt jobb.Sedan får de ta nästa hög bilder.

Dessa energikedjor får eleverna jobba med: hand - gummiband - standardfordonets rörelse, sol - mat - muskler - styrketräning, örter - mus - räv, disel/bensin  - fordonets rörelse - friktion.

Nu håller jag tummarna för att detta blir lyckat!

Kommentarer