Övningen med källkritik i kombination med strukturen Pussel, Jigsaw fungerade otroligt bra. Att gå runt i klassrummet och höra alla diskussionerna om källkritik var en belöning. Arbetslagets arbete med källkritik före påsk sitter hos eleverna. Det hördes tydligt i resonemanget kring källorna. Kan man lita på Energimyndigheten? I Sverige ja, men om det hade varit energimyndigheten i Nordkorea? Eller i Trumps USA?
Precis innan lektionernas slut fick eleverna göra en exit-ticket. De skrev på post-it lappar vad de tyckte om strukturen och varför. Ibland kan svaren vara lite si och sådär, "kul" eller "tråkigt" och det ger inte så mycket för mig, så klart. Jag sa till eleverna att det var viktigt för mig att de motiverade varför och att det ligger till grund för min undervisning till hösten. Vilka utvärderingar jag fick in!! Det var långa svar med förklaringar till varför. Av 72 elever så var tre negativa och utan förklaringar. Men övriga hade de motiverat mycket fint.
När jag läste vad de skrev så skulle man ju kunna tro att jag köpt/mutat dem! =) Men jag har verkligen inte sagt syftet med strukturen, utan bara att vi ska arbeta med källkritik i ämnet fysik genom att använda pussel.
Eleverna skrev att de tyckte om att få vara expert på sin egen text. De gillar att få vara en viktig del i sin basgrupp. Att få jobbade både i sin basgrupp och med andra i expertgruppen. De gillar att få höra andras åsikter och att lära sig av varandra. De tycker om att få diskutera texterna i grupp och få komma fram till ett gemensamt slutresultat.
När jag läste den här lappen som du ser nedan så kände jag: DÄR SATT DEN! =)
Precis innan lektionernas slut fick eleverna göra en exit-ticket. De skrev på post-it lappar vad de tyckte om strukturen och varför. Ibland kan svaren vara lite si och sådär, "kul" eller "tråkigt" och det ger inte så mycket för mig, så klart. Jag sa till eleverna att det var viktigt för mig att de motiverade varför och att det ligger till grund för min undervisning till hösten. Vilka utvärderingar jag fick in!! Det var långa svar med förklaringar till varför. Av 72 elever så var tre negativa och utan förklaringar. Men övriga hade de motiverat mycket fint.
När jag läste vad de skrev så skulle man ju kunna tro att jag köpt/mutat dem! =) Men jag har verkligen inte sagt syftet med strukturen, utan bara att vi ska arbeta med källkritik i ämnet fysik genom att använda pussel.
Eleverna skrev att de tyckte om att få vara expert på sin egen text. De gillar att få vara en viktig del i sin basgrupp. Att få jobbade både i sin basgrupp och med andra i expertgruppen. De gillar att få höra andras åsikter och att lära sig av varandra. De tycker om att få diskutera texterna i grupp och få komma fram till ett gemensamt slutresultat.
När jag läste den här lappen som du ser nedan så kände jag: DÄR SATT DEN! =)
Kommentarer
Skicka en kommentar