TIFON för att främja hemgrupperna

Just nu läser jag om sociala färdigheter inom KL. I boken tas det upp olika aktiviteter som främjar grupp och klassammanhållningen.


Just nu funderar jag på de aktiviteter som stärker de heterogena hemgrupperna om ca 4 elever. Jag ska ju jobba i klasser som varit tre stycken, men nu blivit fyra på mellanstadiet. Jag anser att det behövs ganska mycket fokus på att arbeta ihop eleverna igen för att skapa en vi-känsla. Många av de aktivitetsförslag som finns i just detta kapitel är bra, som att skapa hemgruppsnamn, hejarramsor, olika lära-känna-varandra-övningar etc. Det jag funderar över är hur jag ska paketera detta? Alltså i vilket sammanhang jag vill sätta in det. Som det ser ut nu så kommer jag att prata om aktiviteterna (inte lära-känna-övn) kring hemgrupperna som att eleverna ska skapa olika Tifon.


Tifo kommer från fotbollen och supporterkulturen, från början från Italien. Tifo är de saker som händer på läktaren som ska heja fram laget som supportrarna hejar på, ofta visuella genom färgglada tyger, konfetti, olika budskap i mosaik osv. Det är nog ett ganska nytt begrepp, men jag tycker mig höra det av olika kommentatorer på matcher i radio och tv. Har eleverna inte hört det tidigare så får de nu ett begrepp på det vackra och häftiga som händer på läktaren. Många i klasserna är idrottsintresserade och det tänker jag kan vara en bra ingång till hemgruppsbyggandet. Jag tror att det är coolare för dem att skapa ett tifo, än en gruppnamnet på papper, hejarramsa eller en maskot, även om det är samma sak med samma syfte. Lite som när godiset Raider blev Twix, samma innehåll men annat namn! =)


Jag tänker att tifona som är visuella kan sitta upp i klassrummet, men även på dörren in för att visa vilka som finns där inne. Det kan finnas grupptifon, men också klasstifon.


Jag fortsätter fila på detta.......=)


Ett exempel på ett tifo.
Bilden är från Wikipedia och får användas enligt cc.


Kommentarer