Första veckan låg vårt fokus på att låta eleverna lära känna varandra i de nya klasserna. De hade speed-dating och de nya grupperna fick komma på gruppnamn med hjälp av strukturen mötas i mitten. Det fungerade bra i de allra flesta fall. Ett exempel på en lyckad process är gruppen "yo, yo, taco". Det blev deras gruppnamn eftersom alla fyra gillar tacos och hip hop! 😄 De fina planscherna sitter utanför klassrummet och de visar vilka som finns innanför dörren.
Under förra veckan låg mitt fokus i NO på att starta upp fysik och ett arbete om energi samt att fortsätta jobba ihop grupperna. Därför kom varje lektion ha någon övning som är gruppstärkande. Jag valde att planera in övningar där de jobbar i par, alltså jag splittrade 4-grupperna i två. Anledningen till det var att efter min första vecka med eleverna så gjorde jag bedömningen att 4-grupper blir för stora att arbeta i just nu. De behövde/behöver träna i ett mindre sammanhang för sedan börja jobba mer i större grupp. Tillsammans tränade vi på hur vi ska jobba i grupp genom ordet runt, dvs turtagning. De gjorde det i mindre grupper så att det inte blir så många att förhålla sig till nu i början. Det blev en nivå då ALLA kunde delta.
Under förra veckan låg mitt fokus i NO på att starta upp fysik och ett arbete om energi samt att fortsätta jobba ihop grupperna. Därför kom varje lektion ha någon övning som är gruppstärkande. Jag valde att planera in övningar där de jobbar i par, alltså jag splittrade 4-grupperna i två. Anledningen till det var att efter min första vecka med eleverna så gjorde jag bedömningen att 4-grupper blir för stora att arbeta i just nu. De behövde/behöver träna i ett mindre sammanhang för sedan börja jobba mer i större grupp. Tillsammans tränade vi på hur vi ska jobba i grupp genom ordet runt, dvs turtagning. De gjorde det i mindre grupper så att det inte blir så många att förhålla sig till nu i början. Det blev en nivå då ALLA kunde delta.
I våras fick mina tidigare elever utvärdera grupparbetena och då uttryckte de flesta vikten av struktur och tydlighet. Därför fick mina nuvarande elever möta sin första roll, sekreteraren. Genom att använda strukturen EPA diskuterade de vad rollen förväntas göra och vad man i gruppen gör för att förenkla arbetet för denne.
Här är några tankar som eleverna hade.
Vad en sekreterare gör:
Här är några tankar som eleverna hade.
Vad en sekreterare gör:
Sparar vår viktiga papper
Antecknar och skriver ner gruppens idéer
Skriver på dator och sparar
Skriver ner det man kommit fram till eller diskuterat eller något viktigt som har med saken att göra
Vad gruppen ska göra för att hjälpa sekreteraren:
Säga vad den ska skriva.
Inte stressa den som behöver
Vänta på att sekreteraren skriver klart meningen
Prata lugnt och tydligt så att den hör och hinner skriva
Bra tips! En sak som ställde till det var min otydlighet! Jag glömde nämna VEM som utser rollerna. Det glömmer jag inte igen. Jag anser att det ALLTID är jag som lärare som ger rollerna och bestämmer vem som jobbar med vem. Då undviker jag elevernas otrygghet, rädsla för att hamna utanför, irrande blickar och tankar kring vem man ska jobba med. Istället får jag elever som har fortsatt fokus på uppgiften, görandet.
Min tabbe gjorde att vi fick en diskussion kring det i ena klassen. Eleverna själva tyckte att det var bäst om fröken gjorde fördelningen av roller.
Kommentarer
Skicka en kommentar