Kombinerar film med strukturen mötas i mitten

Efter att ha arbetat med en faktatext och gjort experiment med statisk elektricitet så skulle eleverna titta på en film fullproppad med olika begrepp. Jag ville att eleverna skulle diskutera filmen med fokus på begreppen. Jag har, efter tips från Niclas Fohlin på kooperativt.com använt strukturen mötas i mitten tidigare och nu var det dags igen.


Först hade jag en genomgång av statisk elektricitet, ritade och skrev upp begrepp på tavlan. Sedan presenterade jag strukturen genom att modellera den för eleverna så att de kunde titta på filmen med givna förutsättningar. Efter filmen skulle eleverna enskilt under två minuter skriva upp allt de tyckte var viktigt med hjälp av stödord. Sedan skulle de med hjälp av ordet runt, diskutera varje ord i gruppen och höll alla med om att det var viktigt så blev det gruppens viktigaste. Därefter diskuterade vi det i klassen.


Här är några förslag från eleverna på viktiga delar i filmen:
Repellera 
Statisk elektricitet 
Plus och minus, positivt och negativ 
Blixt, elektrisk urladdning 
Attrahera 
Laboration 
Energi 
Proton 
Elektron 
neutron

Ja, det var en mycket bra sammanfattning av filmen och alla fyra klasser skapade liknande listor. Det är så roligt att gå runt och lyssna på diskussionerna eleverna har. Det pratas så mycket fysik och utifrån dessa begrepp. Helt fantastiskt!

Alla elever deltar och vissa elever var lite oroliga att de inte skulle komma ihåg något och då var det jag skrivit och ritat på tavlan en hjälp. Alla elever kunde skriva något och det räckte med ett ord. Eleverna fick se och höra mig, rita och skriva, se en film samt diskutera det med sina kompisar. Samma innehåll på många olika sätt.



Kommentarer