Just nu laborerar jag och mina 5:or mycket med elektricitet i fysik. Eleverna arbetar i sin lärpar eller lärtrissar. Jag försöker att hålla paren så intakta som det går mitt i höstens alla sjukdomar, men lite pusslande blir det. När eleverna laborerar så har de alltid olika roller.
Materialaren - Just nu är det mycket material att hålla reda på så materialaren har ett stort viktigt jobb. Denne person ansvarar för att allt material finns vid rätt tillfälle.
Berättaren - Vissa gånger har jag en berättare. Eleven läser i genom uppgiften tyst för sig själv, medan materialaren hämtar allt som behövs. Sedan är det berättaren som tar lärparet genom laborationen genom att läsa varje instruktion högt. Jag har som lärare gått i genom laborationen innan de startar så att de har en god förståelse för det de ska göra innan labbstart.
Tidshållare - Ibland har jag satt en sluttid för laborationen och då behövs en elev som har koll på tiden. Hen manar på kompisen och om tiden inte räcker så kommer eleven fram till mig och berättar samt ev ber om mer tid.
Uppmuntrare - Eleven kommer med positiva kommentarer. Detta måste jag prata om med eleverna märkte jag. Vad kan man säga? När kan man säga det? Vad innebär detta? De har mycket bra tankar om det. Exempelvis: smart sagt, bra det tänkte inte jag på, klokt, bra jobbat.
Jag har ju skrivit om vad som sker i grupperna i tidigare inlägg, men det som slår mig varje gång är hur snabbt eleverna kommer i gång med laborationerna och att det aldrig är något tjafs med vem som gör vad. Jag delar alltid ut rollerna till eleverna så de får inte bestämma själva. Jag har ju så "gamla" barn att jag kan säga den som är född först på år eller liknande. Det där lär de dessutom sig vem som är vad efter ett par gånger i samma lärpar! Det finns en rad olika sätt att dela ut rollerna. I större grupper brukar jag dela ut kort med roller på så att alla vet vilken roll de fått. Här finns fina kort som jag brukar använda, från kooperativt.com
När jag använder detta så fungerar grupparbetet väldigt bra. Det ger de som vanligtvis har svårt för grupparbete en struktur och tydlighet. Men de elever som har svårast med detta hos mig är elever med ett extremt stort kontrollbehov. De är inte många, men blir tydliga. Det är svårt för dem att släppa taget och låta de andra eleverna få göra sin del i fred. De vill gärna "hjälpa till". Ibland blir det mycket fokus på de som inte gör något alls i ett grupparbete, men jag tycker att den andra typen är ett lika stort problem. De andra eleverna får stå tillbaka och vilket förtroende inger det sättet? Det är ju inte lönt att göra något för den andre eleven kommer ändå att göra om eller ta över. Jag tycker att detta inte syns lika mycket i "traditionellt" grupparbete som i kooperativt grupparbete. En anledning kan vara att jag som lärare har fler fungerande grupper så jag kan lägga min tid på att se saker som jag tidigare missat. En annan kan vara att eftersom eleverna har tydliga roller tilldelade så gör alla sin del och det märks det mer om någon annan tar över flera roller. De som vanligtvis backar tillbaka har en större möjlighet att stå på sig och en större möjlighet att göra sitt.
Materialaren - Just nu är det mycket material att hålla reda på så materialaren har ett stort viktigt jobb. Denne person ansvarar för att allt material finns vid rätt tillfälle.
Berättaren - Vissa gånger har jag en berättare. Eleven läser i genom uppgiften tyst för sig själv, medan materialaren hämtar allt som behövs. Sedan är det berättaren som tar lärparet genom laborationen genom att läsa varje instruktion högt. Jag har som lärare gått i genom laborationen innan de startar så att de har en god förståelse för det de ska göra innan labbstart.
Tidshållare - Ibland har jag satt en sluttid för laborationen och då behövs en elev som har koll på tiden. Hen manar på kompisen och om tiden inte räcker så kommer eleven fram till mig och berättar samt ev ber om mer tid.
Uppmuntrare - Eleven kommer med positiva kommentarer. Detta måste jag prata om med eleverna märkte jag. Vad kan man säga? När kan man säga det? Vad innebär detta? De har mycket bra tankar om det. Exempelvis: smart sagt, bra det tänkte inte jag på, klokt, bra jobbat.
Jag har ju skrivit om vad som sker i grupperna i tidigare inlägg, men det som slår mig varje gång är hur snabbt eleverna kommer i gång med laborationerna och att det aldrig är något tjafs med vem som gör vad. Jag delar alltid ut rollerna till eleverna så de får inte bestämma själva. Jag har ju så "gamla" barn att jag kan säga den som är född först på år eller liknande. Det där lär de dessutom sig vem som är vad efter ett par gånger i samma lärpar! Det finns en rad olika sätt att dela ut rollerna. I större grupper brukar jag dela ut kort med roller på så att alla vet vilken roll de fått. Här finns fina kort som jag brukar använda, från kooperativt.com
När jag använder detta så fungerar grupparbetet väldigt bra. Det ger de som vanligtvis har svårt för grupparbete en struktur och tydlighet. Men de elever som har svårast med detta hos mig är elever med ett extremt stort kontrollbehov. De är inte många, men blir tydliga. Det är svårt för dem att släppa taget och låta de andra eleverna få göra sin del i fred. De vill gärna "hjälpa till". Ibland blir det mycket fokus på de som inte gör något alls i ett grupparbete, men jag tycker att den andra typen är ett lika stort problem. De andra eleverna får stå tillbaka och vilket förtroende inger det sättet? Det är ju inte lönt att göra något för den andre eleven kommer ändå att göra om eller ta över. Jag tycker att detta inte syns lika mycket i "traditionellt" grupparbete som i kooperativt grupparbete. En anledning kan vara att jag som lärare har fler fungerande grupper så jag kan lägga min tid på att se saker som jag tidigare missat. En annan kan vara att eftersom eleverna har tydliga roller tilldelade så gör alla sin del och det märks det mer om någon annan tar över flera roller. De som vanligtvis backar tillbaka har en större möjlighet att stå på sig och en större möjlighet att göra sitt.
Kommentarer
Skicka en kommentar