Strukturen visa - matematik

När mina elever räknar i matteboken så vill många räkna i par. Jag tycker inte riktigt om det för jag vet hur lätt det är att förlita sig på sin kompis och själv inte förstå vad det är man gör egentligen. Därför använder jag mig av strukturen Visa från kooperativt.com.


Då jobbar eleverna i par med whiteboards. De har varsin mattebok. Den ene har rollen uppläsare och den andra säger 1-2-3 visa. Uppläsaren läser talet ur boken högt. Den andre följer med i sin bok. Sedan löser de talet var och en på sin whiteboard. När båda är klara säger den andre 1-2-3 visa och de håller upp sina tavlor för varandra. De diskuterar sina svar. Är de lika? Är de olika? Vad stämmer/stämmer inte? Har de kommit fram till resultatet på samma sätt, etc. Det beror på uppgifterna vad de ska diskutera. Sedan byter de roller med varandra och tar sig an nästa uppgift.
Jag låter dem jobba i sina mattelärpar som jag har satt ihop efter kunskapsnivåer.


Om jag styr upp parräknandet på detta sätt kommer jag ifrån att någon förlitar sig för mycket på någon annan. Här måste alla ta sitt ansvar och räkna själv, men samtidigt samarbeta med sin kompis och diskutera. Dessutom kan jag lägga mer tid för stöd och stöttning där det finns ett stort behov.


Kommentarer