Att sammanfatta en film och träna begrepp med strukturen runda bordet.

Som uppstart till området vatten så tittade vi på filmen Vattenmannen och Speed - vattnets former (ca 15 min). Jag har fått tipset från kooperativt lärandes Facebooksida att man kan sammanfatta filmer med strukturen mötas i mitten och med strukturen runda bordet. Tidigare har jag skrivit om hur jag använt mötas i mitten. Nu ville jag testa Runda bordet för att sammanfatta, men också för att eleverna börja träna på begrepp.


Innan vi startade filmen så förberedde jag eleverna på att de skulle komma att skriva ner det som de tyckte var viktigt från filmen och som har med vatten att göra. Efter filmen fick eleverna vara i sin grupper, 3-4 elever per grupp och de fick var sitt papper. Sedan skrev de ner ett viktigt ord eller en mening som de kom ihåg från filmen. Sedan flyttades pappret ett steg åt höger. Då fick eleverna skriva ett nytt ord eller mening. De fick inte skriva samma sak som redan fanns skrivet på pappret. Detta gjorde vi tillsammans där jag styrde varje steg tills jag såg att de förstod, eftersom det var första gången vid testade strukturen. Det blev en klassmodellering. Eleverna fick sedan fortsätta på samma sätt några minuter till, utan min ledning.


Nästa steg var att de tillsammans skulle välja ut de viktigaste begreppen från lapparna i gruppen. De plockade ut lika många begrepp som de var deltagare. Eleverna tog ett begrepp var och skrev det på ett papper och sedan ritades det en bild som illustrerade begreppet. Begreppslapparna sattes därefter upp på väggen, början till vår begreppsvägg.


Just nu sitter alla begreppen huller om buller, men om en eller två veckor kommer jag fråga om de är nöjda med placeringen och min förhoppning är att de efter någon form av gruppdiskussion kommer att ändra placeringen och sätta dem i vattnets kretslopp.


Begreppen de plockade från filmen var H20, 3 former, fast form, flytande form, gasform, is, vattenånga, vattenmolekyler. Det är intressant att av 80 elever så valde en att använda någon form av vatten i flytande form! Alla de andra begreppen förekommer flera gånger i varje klass. Jag tror att det kan bero på att vatten i flytande form är så vanligt och vardagligt för dem att de inte tänker på att det är ett lika viktigt begrepp som de andra.

Kommentarer