Först: Att denna lektionsplanering blev som den blev beror på ett fint samarbete mellan mig, Sanna, Jessica och Sylvia samt att vi blev handledda av Lisa och Niclas! Alltså är det inte jag som kommit fram till detta själv, utan det är ett resultat av vårt jobb tillsammans. Tack för hjälpen allihop.
Nu ska jag och mina elever ha fokus på hur vi reagerar vänligt på varandra när vi samarbetar under en vecka.
Elevernas gemensamma mål är att efter lektionen ska båda i axelparet kunna beskriva hur ni kan reagera vänligt på varandra. (Positivt ömsesidigt beroende)
1) Beskriv strukturen Berättaren för eleverna. Är det första gången eleverna gör den så modellera den gärna. Först ska eleverna berätta för varandra vad de åt till frukost. Efter en stund byter jag fråga och låter dem berätta om vad de gjorde igår kväll. Därefter får de sätta sig på sina platser. (Bland annat lika delaktighet...)
2) Jag skriver upp samarbetsförmågan som vi ska arbeta med på tavlan, Reagera vänligt på varandra. Jag förklarar för eleverna att vi ska använda oss av strukturen EPA, först ska ni fundera tyst för er själva i en minut. Sedan ska ni få jobba ihop med er axelkompis och sedan ska ni få berätta om vad ni har kommit fram till för de andra i klassen. Det är viktigt att båda två i lärparet kan berätta vad ni har skrivit på ert kort för jag kommer att slumpa frågan. (Eget ansvar)
För mina elever är det mycket viktigt att de får informationen om hur redovisningen ska gå till eftersom det lätt kan skapa oro och oreda om jag berättar det precis innan det är dags för att delge klassen.
3) E - Fundera enskilt över hur det känns i kroppen, hur det låter och hur du ser att ni reagerar vänligt på varandra. (1 min)
P - Arbeta i era axelpar. Ni har fått ett Y-kort där ni ska skriva in allt ni kommer på. Under ögat skriver ni in hur det syns, under örat hur det låter och under hjärtat hur det känns. (5 min)
A - Varje par redovisar något de skrivit genom att jag slumpar frågan. Jag sammanställer på tavla/activboard.
4) Berätta nu för varandra om något ni kan tänka på när ni ska reagera vänligt på varandra.
5) Nu ska vi göra strukturen Berättaren igen. Nu vill jag att ni tänker på att använda er av det vi precis har diskuterat när ni träffar på varandra.
Eleverna ska först berätta om sitt favoritgodis, sedan något de kan om vatten och sist något om vattnets kretslopp. (Vatten har de arbetat mycket med och detta blir en liten repetition, samtidigt som det viktigaste är att träna på att reagera vänligt på varandra.
6) Nu ska axelparen skriva ner något som de ska använda för att reagera vänligt på varandra nästa gång de samarbetar på en post-it. Denna sätts på lämpligt ställe och tas upp nästa gång det är dags för att samarbeta. (feedback, feed forward)
Under veckan som kommer så kommer eleverna få träna på detta, inte isolerat, utan jag lägger in det som socialt mål i andra sammanhang i undervisningen.
Imorgon får vi se hur det går.......
Fortsättning följer............
Nu ska jag och mina elever ha fokus på hur vi reagerar vänligt på varandra när vi samarbetar under en vecka.
Elevernas gemensamma mål är att efter lektionen ska båda i axelparet kunna beskriva hur ni kan reagera vänligt på varandra. (Positivt ömsesidigt beroende)
1) Beskriv strukturen Berättaren för eleverna. Är det första gången eleverna gör den så modellera den gärna. Först ska eleverna berätta för varandra vad de åt till frukost. Efter en stund byter jag fråga och låter dem berätta om vad de gjorde igår kväll. Därefter får de sätta sig på sina platser. (Bland annat lika delaktighet...)
2) Jag skriver upp samarbetsförmågan som vi ska arbeta med på tavlan, Reagera vänligt på varandra. Jag förklarar för eleverna att vi ska använda oss av strukturen EPA, först ska ni fundera tyst för er själva i en minut. Sedan ska ni få jobba ihop med er axelkompis och sedan ska ni få berätta om vad ni har kommit fram till för de andra i klassen. Det är viktigt att båda två i lärparet kan berätta vad ni har skrivit på ert kort för jag kommer att slumpa frågan. (Eget ansvar)
För mina elever är det mycket viktigt att de får informationen om hur redovisningen ska gå till eftersom det lätt kan skapa oro och oreda om jag berättar det precis innan det är dags för att delge klassen.
3) E - Fundera enskilt över hur det känns i kroppen, hur det låter och hur du ser att ni reagerar vänligt på varandra. (1 min)
P - Arbeta i era axelpar. Ni har fått ett Y-kort där ni ska skriva in allt ni kommer på. Under ögat skriver ni in hur det syns, under örat hur det låter och under hjärtat hur det känns. (5 min)
A - Varje par redovisar något de skrivit genom att jag slumpar frågan. Jag sammanställer på tavla/activboard.
4) Berätta nu för varandra om något ni kan tänka på när ni ska reagera vänligt på varandra.
5) Nu ska vi göra strukturen Berättaren igen. Nu vill jag att ni tänker på att använda er av det vi precis har diskuterat när ni träffar på varandra.
Eleverna ska först berätta om sitt favoritgodis, sedan något de kan om vatten och sist något om vattnets kretslopp. (Vatten har de arbetat mycket med och detta blir en liten repetition, samtidigt som det viktigaste är att träna på att reagera vänligt på varandra.
6) Nu ska axelparen skriva ner något som de ska använda för att reagera vänligt på varandra nästa gång de samarbetar på en post-it. Denna sätts på lämpligt ställe och tas upp nästa gång det är dags för att samarbeta. (feedback, feed forward)
Under veckan som kommer så kommer eleverna få träna på detta, inte isolerat, utan jag lägger in det som socialt mål i andra sammanhang i undervisningen.
Imorgon får vi se hur det går.......
Fortsättning följer............
Kommentarer
Skicka en kommentar