Avsnitt 2 - Eget ansvar

Här hittar du Avsnitt 2 - Eget ansvar


Vi pratar om elevernas egna ansvar för sitt lärande i samarbetet med klasskompisarna. Vi diskuterar hur vi gör för att skapa uppgifter och lektioner för att eleverna ska ta ansvar för att dela med sig av sin egen kunskap och för att ta ansvar för att lära sig själva.


Här hittar du länken till Herbert W Marsh artikel som Helena refererar till.


Anna och Philips Lärarpodcast - Avsnitt 158 - Kooperativt lärande i praktiken


Här hittar du mer om grundprinciperna i KL.


Här kan du läsa mer om strukturen Pussel som Malin berättar om.


Vi båda jobbar nu med Talkort.




Kort exempel på lektion sant eller falsk - om volym.
Uppgift: Att hitta det sanna påståendet.  
  1. 3,005 liter är lika mycket som 3 liter och 5 cl.
  2. På 1 liter går det 100 ml. 
  3. 3,05 dl är lika mycket som 3 dl och 5 cl. 
  4. 3,005 liter är lika mycket som 3 liter och 5 ml. 

 
Eleverna arbetar i grupp om 4. - Bestäm en hälsning. 
Alla läser upp ett påstående var. 
Sedan ska ni diskutera alla 4 påståendena. Använd fraser som: Jag tror att nr 1 är sann därför att.... Jag tror att nr 2 är falskt därför att... 
När ni kommer med tankar och idéer, lägger ni ner ert talkort. 
 
Kontrollant: Kollar att alla i gruppen når målet. 
Sammanfattare: Sammanfattar gruppens resultat. 
Sekreterare: Skriver ner gruppens diskussion 
Observatör: Ser till att alla deltar och lägger sina talkort. Påminner om någon sitter tyst. 
Uppmuntrare: berömmer - Smart tänkt. Jag gillar ditt sätt att tänka. 
 
När tiden är ute ska ni kunna presentera era tankar för en annan grupp med hjälp av switcheroo. 

/Helena och Malin

Kommentarer