Enligt det jag har läst om hur man ska introducera rollerna så verkar det vara en vinst i att berätta om dem en i taget och det är viktigare ju yngre eleverna är. Jag har åk 6 så jag tänker att jag nog kan ta tre eller fyra roller på en gång. Nackdelarna med det skulle vara att det blir rörigt för eleverna och att de kanske inte förstår rollerna. Fördelarna med flera roller samtidigt är att alla i varje grupp får roller och att jag direkt får med de funktioner som jag tycker inte har fungerat tidigare i grupparbetena. Jag tror att mina 6:or löser detta. Det som talar för att jag tar alla rollerna med en gång är att alla får en roll. Jag tror att förväntan är stor på vilken roll de får och skulle jag då bara ge ut en så kanske jag tappar det.
Nu har jag startat arbetet och eleverna har fått sina första roller. Jag berättade om de fyra för dem. Jag förklarade vad jag ansåg att rollerna skulle innebära i den specifika uppgiften. Jag var tydlig med att de inte alltid skulle få samma roll, utan ha olika roller olika lektioner. Eleverna kändes positiva och de var taggade.
De tog sina roller på stort allvar. Det märktes genom att berättarna gick i genom texten med de andra och läste högt. Sekreterarna skrev för glatta livet och materialarna ordnade med allt som ingick i laborationen, Uppmuntrarna kom med peppande ord, även om någon ibland glömde.
Vid lektionsslutet fick eleverna utvärdera. Hur var det att ha roller? Bra, blev svaret från samtliga klasser. Vad var det som var bra? Vad hände i era grupper? Här kommer några svar!
-alla fick en uppgift och det gjorde att ingen kunde smita eller inte göra något.
-behövde inte lägga tid på att bestämma vem som gör vad, det kan ju ta lång tid och bli bråk.
-kunde lägga mer tid på själva laborationen och inte på annat tjafs.
-mer effektiva i arbetet
-sparade tid. Allt gick snabbare.
Ingen tyckte att det var ett dåligt sätt att arbeta. Alla kände sig nöjda.
Min egen reflektion kring införandet är att nästa år när jag få fyror igen så kommer jag lägga ner mer tid på varje roll för då känner jag inte mina elever lika bra som jag gör nu och de är några år yngre och behöver mer struktur just kring rollerna. När jag introducerar dem kommer uppgiften de ska lösa inte vara så komplicerad som denna gång. Uppgiften ska vara enkel så att rollen är tydlig och enkel så att alla löser den. Dessutom, ju mer vi arbetar med rollerna ju mer kan vi diskutera dem och lära oss mer om dem tillsammans i klasserna.
Nu har jag startat arbetet och eleverna har fått sina första roller. Jag berättade om de fyra för dem. Jag förklarade vad jag ansåg att rollerna skulle innebära i den specifika uppgiften. Jag var tydlig med att de inte alltid skulle få samma roll, utan ha olika roller olika lektioner. Eleverna kändes positiva och de var taggade.
De tog sina roller på stort allvar. Det märktes genom att berättarna gick i genom texten med de andra och läste högt. Sekreterarna skrev för glatta livet och materialarna ordnade med allt som ingick i laborationen, Uppmuntrarna kom med peppande ord, även om någon ibland glömde.
Vid lektionsslutet fick eleverna utvärdera. Hur var det att ha roller? Bra, blev svaret från samtliga klasser. Vad var det som var bra? Vad hände i era grupper? Här kommer några svar!
-alla fick en uppgift och det gjorde att ingen kunde smita eller inte göra något.
-behövde inte lägga tid på att bestämma vem som gör vad, det kan ju ta lång tid och bli bråk.
-kunde lägga mer tid på själva laborationen och inte på annat tjafs.
-mer effektiva i arbetet
-sparade tid. Allt gick snabbare.
Ingen tyckte att det var ett dåligt sätt att arbeta. Alla kände sig nöjda.
Min egen reflektion kring införandet är att nästa år när jag få fyror igen så kommer jag lägga ner mer tid på varje roll för då känner jag inte mina elever lika bra som jag gör nu och de är några år yngre och behöver mer struktur just kring rollerna. När jag introducerar dem kommer uppgiften de ska lösa inte vara så komplicerad som denna gång. Uppgiften ska vara enkel så att rollen är tydlig och enkel så att alla löser den. Dessutom, ju mer vi arbetar med rollerna ju mer kan vi diskutera dem och lära oss mer om dem tillsammans i klasserna.
Och hur var det nu? Blev eleverna ömsesidigt positivt beroende av varandra? Ja det blev de nog lite! Jag tror att det kommer bli ett intressant att se hur de som är vana att ta över allt i grupperna nu måste släppa taget och låta andra få ta plats. Där har jag ett stort ansvar. Som sagt, detta är ingen Quick fix, men det får en liten effekt direkt. En annan sak som var ganska tydlig var de elever som i vanliga fall smiter eller inte driver på arbetet helt plötsligt började jobba med gruppen. Vilsenheten och det otydliga minskade kanske. Det ska bli intressant att följa de olika labbgrupperna.
Trevlig onsdag!
Kommentarer
Skicka en kommentar