Då är det snart dags att släppa åk 6 och börja arbeta med en åk 4 igen. Mitt förändringsarbete med delar av min undervisning under våren har haft höstterminen 17 i sikte. Vad tar jag med mig från våren till hösten?
Här är min topp 5 i klassrummet!
1) Att mina elevers arbete i grupp fungerar så mycket bättre när jag anpassar uppgifterna till att skapa ett ömsesidigt beroende i grupperna än när jag gjorde "som vanligt". Att en sådan liten förändring i praktiken kan göra så stor skillnad är magiskt. Se mina två tidigare inlägg där jag skriver om skillnaden.
2) Att ge eleverna olika bestämda uppgifter, att tilldela dem bestämda roller, har givit en struktur i grupparbetena som gynnar samtliga elever. Eleverna själva uppger att de sparar tid eftersom alla vet sin uppgift, alla bidrar med något och ingen kan smita från sitt ansvar. Fina ord från eleverna och ett tydligt tecken för att det fungerar är ju när eleverna säger att jag glömt att dela ut rollerna när jag inte gjorde det en gång. (Det har jag också skrivit om i ett tidigare inlägg!)
3) Struktur i grupparbete för elever med särskilda behov. Jag har kunnat ge elever med särskilda behov en tydlig roll, tidshållare, materialansvarig exempelvis, och det har fungerat fint. Jag tror att det beror på en rad faktorer. Bland annat att rollerna är tydliga och strukturerar upp arbetet så det ger en fyrkantighet och tydliga ramar. Det ger också (i skolsammanhang ofta sköra) självförtroendet en knuff framåt. Övriga i gruppen förlitar sig på personen och den har en viktig uppgift att sköta, för utan hen löser inte gruppen den stora uppgiften eftersom alla behövs.
4) Att lära sig genom det sociala samspelet med språket som det viktigaste redskapet. Att bygga upp lektioner med övningar där eleverna samtalar med varandra, lär sig av varandra och befäster sina kunskaper ger fina resultat. Jag har använt mig av bloggen kooperativt lärande som idébank och botaniserat och testat. Eleverna har fått utvärdera och det har varit idel lovord. Ingen vill räkna i matteboken längre och den roligaste strukturen har varit hör ihop! Att det kan vara så roligt att koppla ihop olika längd och viktenheter så att man vill göra samma övning 5 gånger på raken.....=)
5) Våra mini-whiteboards. Dessa har jag och min kollega Emma använt otroligt mycket redan innan våren, men de är ändå värda att hamna på listan. Alla elever har varsin liten whiteboard där de kan skriva och rita olika frågor eller svar. Vi har använt dem vid genomgångar i matte, räknat gemensamt med eleverna mm. Efter att ha använt dem mycket så skulle jag ha en genomgång av en liten del UTAN whiteboards. Det var helt värdelöst. Jag hade ju ingen aning om de hade förstått vad jag sagt. Några nickade, men i övrigt kändes kommunikationen helt ensidig. Jag menar, hur ska jag kunna följa lärandet utan kommunikationen mellan oss? Behövde de ett annat exempel? Har de förstått rätt? Var ligger missförstånden etc. Det var bara att plocka fram whitebords igen. Niclas Fohlin skriver om en liknande händelse i FB-gruppen kooperativt lärande! Det var hög igenkänningsfaktor där!
Nästa inlägg kommer att handla om min topp 5 utvecklingspunkter! För allt går ju faktiskt inte alls som jag har tänkt.......jösses vad misstag jag gör.....=) och vad jag lär mig......
Här är min topp 5 i klassrummet!
1) Att mina elevers arbete i grupp fungerar så mycket bättre när jag anpassar uppgifterna till att skapa ett ömsesidigt beroende i grupperna än när jag gjorde "som vanligt". Att en sådan liten förändring i praktiken kan göra så stor skillnad är magiskt. Se mina två tidigare inlägg där jag skriver om skillnaden.
2) Att ge eleverna olika bestämda uppgifter, att tilldela dem bestämda roller, har givit en struktur i grupparbetena som gynnar samtliga elever. Eleverna själva uppger att de sparar tid eftersom alla vet sin uppgift, alla bidrar med något och ingen kan smita från sitt ansvar. Fina ord från eleverna och ett tydligt tecken för att det fungerar är ju när eleverna säger att jag glömt att dela ut rollerna när jag inte gjorde det en gång. (Det har jag också skrivit om i ett tidigare inlägg!)
3) Struktur i grupparbete för elever med särskilda behov. Jag har kunnat ge elever med särskilda behov en tydlig roll, tidshållare, materialansvarig exempelvis, och det har fungerat fint. Jag tror att det beror på en rad faktorer. Bland annat att rollerna är tydliga och strukturerar upp arbetet så det ger en fyrkantighet och tydliga ramar. Det ger också (i skolsammanhang ofta sköra) självförtroendet en knuff framåt. Övriga i gruppen förlitar sig på personen och den har en viktig uppgift att sköta, för utan hen löser inte gruppen den stora uppgiften eftersom alla behövs.
4) Att lära sig genom det sociala samspelet med språket som det viktigaste redskapet. Att bygga upp lektioner med övningar där eleverna samtalar med varandra, lär sig av varandra och befäster sina kunskaper ger fina resultat. Jag har använt mig av bloggen kooperativt lärande som idébank och botaniserat och testat. Eleverna har fått utvärdera och det har varit idel lovord. Ingen vill räkna i matteboken längre och den roligaste strukturen har varit hör ihop! Att det kan vara så roligt att koppla ihop olika längd och viktenheter så att man vill göra samma övning 5 gånger på raken.....=)
5) Våra mini-whiteboards. Dessa har jag och min kollega Emma använt otroligt mycket redan innan våren, men de är ändå värda att hamna på listan. Alla elever har varsin liten whiteboard där de kan skriva och rita olika frågor eller svar. Vi har använt dem vid genomgångar i matte, räknat gemensamt med eleverna mm. Efter att ha använt dem mycket så skulle jag ha en genomgång av en liten del UTAN whiteboards. Det var helt värdelöst. Jag hade ju ingen aning om de hade förstått vad jag sagt. Några nickade, men i övrigt kändes kommunikationen helt ensidig. Jag menar, hur ska jag kunna följa lärandet utan kommunikationen mellan oss? Behövde de ett annat exempel? Har de förstått rätt? Var ligger missförstånden etc. Det var bara att plocka fram whitebords igen. Niclas Fohlin skriver om en liknande händelse i FB-gruppen kooperativt lärande! Det var hög igenkänningsfaktor där!
Nästa inlägg kommer att handla om min topp 5 utvecklingspunkter! För allt går ju faktiskt inte alls som jag har tänkt.......jösses vad misstag jag gör.....=) och vad jag lär mig......
Kommentarer
Skicka en kommentar