Bakgrund
Nu startar en ny termin och jag ingår i ett nytt arbetslag och ska ha fyra klasser i åk 5 i ämnena matte och NO. Dessa elever har varit i tre klasser och nu delats in i nya grupper tillsammans med några inflyttade elever. Det innebär att det är fyra nya grupper med ett stort behov av hitta en ny stabil gemenskap. Dessutom är vi några nya lärare som haft dem i förskoleklass eller som jag som bara känner dem till namnet.
På vår skola arbetar vi i arbetslag kring 3-4 klasser, där alla har sitt eller sina ämnen som på högstadiet. Tidigare har vi dessutom arbetat med tvålärarsystem, då vi är två lärare i matte, svenska och engelska i varje klass. Tyvärr är det ett tufft ekonomiskt år, men vi håller tummarna för en ny bra budget i januari så att vi får det tillbaka.
Varför och hur
Med denna bakgrund så har vi bestämt att vi bryter ordinarie schema helt första veckan. Vi lärare vill lära känna klasserna och vi vill arbeta med ett schema som har samma tider varje dag för att ge en lugn stabil start samt ha aktiviteter, både inne och ute, som jobbar med gruppdynamiken.
Därför är det bestämt att varje lärare har varje klass en hel dag under veckan. Längre raster läggs in och fler av oss är ute då. Aktiviteter med fokus på basgrupper och på helklass läggs in varje dag.
Vilka aktiviteter väljer jag att arbeta med
Jag jobbade med mycket med basgrupper i no och matte förra året och vill fortsätta med detta. Dessutom finns det ett intresse från mina nya kollegor att också använda dessa, vilket känns roligt. Jag fick hjälp med att dela in eleverna i basgrupper av en lärare som känner dem väl. När det gäller vilka elever som ska arbeta med vilka så vet du som läst tidigare inlägg att jag hade lite bekymmer med detta i våras. Jag fick inte till det riktigt! Men nu har jag använt mig av Kagans tankar och varje grupp består nu av en stark, två medel och en lite svagare. Dessutom så kommer jag placera dem så att den starka och svaga alltid jobbar med en medel. Jag hoppas på bättre resultat nu. Jag kommer att utvärdera om några veckor.
Vår måndag innebär så klart mycket praktiskt arbete med att fixa bänkarnas innehåll, bänkböcker mm. Men eleverna kommer också börja med en struktur som gynnar klassuppbyggnaden. Eftersom de inte känner varandra jättebra och att det är några nya inflyttade så börjar vi med ett mingel med strukturen "hitta någon som..." Eleverna får ett papper med en rad uppmaningar exempelvis hitta någon som tycker om lakrits. Då ska eleverna fråga sina kompisar tills de hittar någon som gillar lakrits. Då ska denne lakritsälskande person skriva sitt namn på den frågande elevens lapp. Sedan samlar de underskrifter. Detta gör att eleverna måste prata med alla och de har något att prata om. De lär känna varandra lite mer.
På tisdagen så startar vårt basgruppsarbete. Där har jag kopierat Kagans upplägg med hur vi kan jobba med gruppstärkande aktiviteter kring basgrupperna. De kommer få starta med att ta fram ett basgruppsnamn genom att använda strukturen "ordet runt" och en fyrfältare. Eleverna får ett papper delat i 4 delar numrerade i 1-4, men med en femte ruta i mitten. Eleverna ska nu en i taget säga något de tycker om (att göra, äta, djur etc). Håller någon med skriver de ordet i ruta 2, håller alla med så skrivs ordet i ruta 4. (Obs, bygger på att de är 4 i basgrupperna) Alltså placeras ordet efter hur många som håller med. När ingen har något mer att säga så tittar gruppen på ruta 4, alltså där de har ord som alla tycker om. Utifrån de orden bildar de ett gruppnamn. Sedan skapar de en stor skylt med namnet som vi sedan ska ha utanför klassrummet för att visa vilka grupper som finns här. Finns det tid över får de sedan skapa en egen miniatyrskylt att ha på sina egna bänkar för att visa sin tillhörighet.
Jag har plockat fram denna mall från kooperativt.com för att förenkla det lite för eleverna.
Under veckan kommer det att bli mycket basgruppsarbete, men jag vill också få in mycket interaktion mellan alla eleverna i klassen. Därför kommer jag vilja använda strukturen Mina ord - dina ord som beskrivs mycket bra av kooperativt.com. Den tänker jag använda som ett sätt att kolla av elevernas förkunskaper inom fysik och energi, alltså kombinera ämneskunskap med klasstärkande aktivitet.
Här tror jag att vi har en bra start på veckan och så långt så arbetar vi mot syftet med veckan, att få ihop klasserna. Nu har jag kommit så långt i tankarna att det bara är eleverna som fattas! Det ska bli härligt att köra igång!!
Nu startar en ny termin och jag ingår i ett nytt arbetslag och ska ha fyra klasser i åk 5 i ämnena matte och NO. Dessa elever har varit i tre klasser och nu delats in i nya grupper tillsammans med några inflyttade elever. Det innebär att det är fyra nya grupper med ett stort behov av hitta en ny stabil gemenskap. Dessutom är vi några nya lärare som haft dem i förskoleklass eller som jag som bara känner dem till namnet.
På vår skola arbetar vi i arbetslag kring 3-4 klasser, där alla har sitt eller sina ämnen som på högstadiet. Tidigare har vi dessutom arbetat med tvålärarsystem, då vi är två lärare i matte, svenska och engelska i varje klass. Tyvärr är det ett tufft ekonomiskt år, men vi håller tummarna för en ny bra budget i januari så att vi får det tillbaka.
Varför och hur
Med denna bakgrund så har vi bestämt att vi bryter ordinarie schema helt första veckan. Vi lärare vill lära känna klasserna och vi vill arbeta med ett schema som har samma tider varje dag för att ge en lugn stabil start samt ha aktiviteter, både inne och ute, som jobbar med gruppdynamiken.
Därför är det bestämt att varje lärare har varje klass en hel dag under veckan. Längre raster läggs in och fler av oss är ute då. Aktiviteter med fokus på basgrupper och på helklass läggs in varje dag.
Vilka aktiviteter väljer jag att arbeta med
Jag jobbade med mycket med basgrupper i no och matte förra året och vill fortsätta med detta. Dessutom finns det ett intresse från mina nya kollegor att också använda dessa, vilket känns roligt. Jag fick hjälp med att dela in eleverna i basgrupper av en lärare som känner dem väl. När det gäller vilka elever som ska arbeta med vilka så vet du som läst tidigare inlägg att jag hade lite bekymmer med detta i våras. Jag fick inte till det riktigt! Men nu har jag använt mig av Kagans tankar och varje grupp består nu av en stark, två medel och en lite svagare. Dessutom så kommer jag placera dem så att den starka och svaga alltid jobbar med en medel. Jag hoppas på bättre resultat nu. Jag kommer att utvärdera om några veckor.
Vår måndag innebär så klart mycket praktiskt arbete med att fixa bänkarnas innehåll, bänkböcker mm. Men eleverna kommer också börja med en struktur som gynnar klassuppbyggnaden. Eftersom de inte känner varandra jättebra och att det är några nya inflyttade så börjar vi med ett mingel med strukturen "hitta någon som..." Eleverna får ett papper med en rad uppmaningar exempelvis hitta någon som tycker om lakrits. Då ska eleverna fråga sina kompisar tills de hittar någon som gillar lakrits. Då ska denne lakritsälskande person skriva sitt namn på den frågande elevens lapp. Sedan samlar de underskrifter. Detta gör att eleverna måste prata med alla och de har något att prata om. De lär känna varandra lite mer.
På tisdagen så startar vårt basgruppsarbete. Där har jag kopierat Kagans upplägg med hur vi kan jobba med gruppstärkande aktiviteter kring basgrupperna. De kommer få starta med att ta fram ett basgruppsnamn genom att använda strukturen "ordet runt" och en fyrfältare. Eleverna får ett papper delat i 4 delar numrerade i 1-4, men med en femte ruta i mitten. Eleverna ska nu en i taget säga något de tycker om (att göra, äta, djur etc). Håller någon med skriver de ordet i ruta 2, håller alla med så skrivs ordet i ruta 4. (Obs, bygger på att de är 4 i basgrupperna) Alltså placeras ordet efter hur många som håller med. När ingen har något mer att säga så tittar gruppen på ruta 4, alltså där de har ord som alla tycker om. Utifrån de orden bildar de ett gruppnamn. Sedan skapar de en stor skylt med namnet som vi sedan ska ha utanför klassrummet för att visa vilka grupper som finns här. Finns det tid över får de sedan skapa en egen miniatyrskylt att ha på sina egna bänkar för att visa sin tillhörighet.
Jag har plockat fram denna mall från kooperativt.com för att förenkla det lite för eleverna.
Under veckan kommer det att bli mycket basgruppsarbete, men jag vill också få in mycket interaktion mellan alla eleverna i klassen. Därför kommer jag vilja använda strukturen Mina ord - dina ord som beskrivs mycket bra av kooperativt.com. Den tänker jag använda som ett sätt att kolla av elevernas förkunskaper inom fysik och energi, alltså kombinera ämneskunskap med klasstärkande aktivitet.
Här tror jag att vi har en bra start på veckan och så långt så arbetar vi mot syftet med veckan, att få ihop klasserna. Nu har jag kommit så långt i tankarna att det bara är eleverna som fattas! Det ska bli härligt att köra igång!!
Kommentarer
Skicka en kommentar