Äntligen så kom den! Det är en bok som jag väntat på ett tag, Grundbok i kooperativt lärande - vägen till det samarbetande klassrummet av Niclas Fohlin, Anneke Moerkerken, Lisa Westman och Jennie Wilson.
Än så länge har jag bara läst innehållsförteckningen och kap 1-2 för boken konkurrerar just nu med en artikel som ska analyseras inför en tenta.
När jag tittar i innehållsförteckningen blir jag särskilt sugen på att läsa sidorna om kommunikation, inkludering samt planering och implementering av kooperativa lektioner. I vanliga fall hade jag direkt nosat på teoridelen, men jag har läst en hel del artiklar om det så nu hamnar dessa kapitel på en god andra plats! Sidorna om inkludering är särskilt intressanta då jag funderar mycket på hur jag ska anpassa till mina elever med någon form av autism eller adhd, ja eller någon annan forma av superkraft. De sidorna kommer jag nog tjuvläsa......trots tentan!
Jag fastnade för en mängd olika saker i texten i kap 1 och 2. Men i kap 1 skriver författarna om att det finns forskning som visar att "det räcker" med en timme om dagen med ett kooperativt arbetssätt för att få en förändring i klassrummet. Jag som jobbar som ämneslärare på mellanstadiet, dvs inte träffar alla barn hela dagarna, kan alltså göra en märkbar skillnad på elevernas relationer, måluppfyllelse och motivation. Det ger en positiv känsla och att det jag tror på kan få genomslag även om alla andra inte arbetar så. Dessutom var det inte så konstigt att jag och min kollega Emma märkte skillnad på våra dåvarande 6:or i våras, trots relativt få timmar i varje klass. Åh, det var en fröjd att gå runt och lyssna på dessa samtal!
I kapitel 2 skriver författarna om traditionell skolkultur och de beskriver hur grupparbete kan fungera då. "Läraren delar in eleverna i grupper och beskriver vilket resultat de ska åstadkomma, till exempel en gemensam text om givet ämne. Eleverna får däremot sällan några instruktioner om hur de ska strukturera upp det gemensamma arbetet, vilket leder till att de lämnas ensamma i denna viktiga fråga." (s.21) Citatet säger mycket om det jag saknade i min undervisning och varför jag aldrig fick det resultat som jag eftersträvade när jag använde mig grupparbete. Jag strukturerade upp uppgiften med hjälp av checklistor, matriser och annat, men jag gav aldrig eleverna en struktur för samarbetet. Jag hade nog kunnat utveckla mina uppgifter i det oändliga, utan att ha hittat det egentliga problemet.
Det är med spänning jag närmar mig kap 3 och kommunikation! Men först är det träff i bokcirkeln för att diskutera kap 1-2!
Än så länge har jag bara läst innehållsförteckningen och kap 1-2 för boken konkurrerar just nu med en artikel som ska analyseras inför en tenta.
När jag tittar i innehållsförteckningen blir jag särskilt sugen på att läsa sidorna om kommunikation, inkludering samt planering och implementering av kooperativa lektioner. I vanliga fall hade jag direkt nosat på teoridelen, men jag har läst en hel del artiklar om det så nu hamnar dessa kapitel på en god andra plats! Sidorna om inkludering är särskilt intressanta då jag funderar mycket på hur jag ska anpassa till mina elever med någon form av autism eller adhd, ja eller någon annan forma av superkraft. De sidorna kommer jag nog tjuvläsa......trots tentan!
Jag fastnade för en mängd olika saker i texten i kap 1 och 2. Men i kap 1 skriver författarna om att det finns forskning som visar att "det räcker" med en timme om dagen med ett kooperativt arbetssätt för att få en förändring i klassrummet. Jag som jobbar som ämneslärare på mellanstadiet, dvs inte träffar alla barn hela dagarna, kan alltså göra en märkbar skillnad på elevernas relationer, måluppfyllelse och motivation. Det ger en positiv känsla och att det jag tror på kan få genomslag även om alla andra inte arbetar så. Dessutom var det inte så konstigt att jag och min kollega Emma märkte skillnad på våra dåvarande 6:or i våras, trots relativt få timmar i varje klass. Åh, det var en fröjd att gå runt och lyssna på dessa samtal!
I kapitel 2 skriver författarna om traditionell skolkultur och de beskriver hur grupparbete kan fungera då. "Läraren delar in eleverna i grupper och beskriver vilket resultat de ska åstadkomma, till exempel en gemensam text om givet ämne. Eleverna får däremot sällan några instruktioner om hur de ska strukturera upp det gemensamma arbetet, vilket leder till att de lämnas ensamma i denna viktiga fråga." (s.21) Citatet säger mycket om det jag saknade i min undervisning och varför jag aldrig fick det resultat som jag eftersträvade när jag använde mig grupparbete. Jag strukturerade upp uppgiften med hjälp av checklistor, matriser och annat, men jag gav aldrig eleverna en struktur för samarbetet. Jag hade nog kunnat utveckla mina uppgifter i det oändliga, utan att ha hittat det egentliga problemet.
Det är med spänning jag närmar mig kap 3 och kommunikation! Men först är det träff i bokcirkeln för att diskutera kap 1-2!
Kommentarer
Skicka en kommentar