Ibland använder jag mig av utcheckningar. Nu blandade jag en utcheckning med strukturen hör ihop och även en nypa av sant eller falsk.
Jag gjorde remsor med olika tal inom överslagsräkning. De kunde se ut såhär:
41,2+37,5+10,57 80 90 100 110
Jag hade en mängd olika remsor i en ask. Eleverna fick dra en remsa utan att se vad som stod på, vilket skapade lite förväntning. Det trodde jag inte skulle hända i åk 5, men så var det iaf i denna klass! Eleverna fick med hjälp av överslagsräkning ringa in det sanna svaret. De andra är falska. När de löst uppgiften skulle de förklara för sin kompis hur de tänkt. Sedan berättar kompisen om sin uppgift. Därefter kan man låta eleverna hoppa ett steg och förklara för en annan kompis, men jag hade inte tiden till det. Istället fick de lämna in sin lapp och gå ut på rast. Det blev ett bra tillfälle för mig att utvärdera undervisningen, men eleverna fick också sätta ord på sitt sätt att tänka och lösa uppgiften.
Jag gjorde remsor med olika tal inom överslagsräkning. De kunde se ut såhär:
41,2+37,5+10,57 80 90 100 110
Jag hade en mängd olika remsor i en ask. Eleverna fick dra en remsa utan att se vad som stod på, vilket skapade lite förväntning. Det trodde jag inte skulle hända i åk 5, men så var det iaf i denna klass! Eleverna fick med hjälp av överslagsräkning ringa in det sanna svaret. De andra är falska. När de löst uppgiften skulle de förklara för sin kompis hur de tänkt. Sedan berättar kompisen om sin uppgift. Därefter kan man låta eleverna hoppa ett steg och förklara för en annan kompis, men jag hade inte tiden till det. Istället fick de lämna in sin lapp och gå ut på rast. Det blev ett bra tillfälle för mig att utvärdera undervisningen, men eleverna fick också sätta ord på sitt sätt att tänka och lösa uppgiften.
Kommentarer
Skicka en kommentar