Jag gillar strukturen sant eller falsk eftersom eleverna får befästa sina kunskaper genom att hitta det som är falskt. Dessutom tycker de att det är skoj att få klura ut vilka fel som jag och min kollega har smugit in i. Jag har använt lite olika varianter på strukturen och med varierad framgång! I ett tidigare inlägg så berättar jag om när det inte alls blev som jag hade tänkt!
Nu skrev jag och min kollega ner 10 st meningar där några var sanna och några var falska. Här handlade det om avrundning. Jag delade in eleverna i par och de fick varsitt papper. De skulle ta reda på vilka meningar som var sanna och vilka som var falska. Innan de satte i gång så fick de veta att båda i paret måste vara beredda på att redovisa för hur de har tänkt. För när alla var klara så skulle jag dra sticka om vem som skulle redovisa. Detta lilla tillägg gör en stor skillnad för vad som händer i pararbetet och i diskussionen kring meningarna. Nu måste båda två vara med och se till att kompisen förstår för de vet inte vem utav dem som ska redovisa. Dessutom är det inte den egna åsikten som ska redovisas, utan parets. Då är båda två angelägna om att den andre förstår och att det som sägs stämmer. Det gör att diskussionerna blir mer fylliga och det är svårt att "låta bli" att göra sin del av uppgiften. Det blir ett sätt att styra pratandet mot rätt innehåll, det vill säga, det jag vill att de ska prata om i klassrummet, avrundning i detta fall.
Denna sista mening i uppgiften är ingen stor grej, men den spelar roll för det som händer i pararbetet och också för vad eleverna lär sig eller befäster. Det är häftigt att detaljer kan göra skillnad. Ibland kan jag glömma den där meningen, för det går för fort eller jag blir avbruten och då tycker jag att det märks en skillnad. Förhoppningen är ju att det till sist ska vara naturligt att alla är beredda på att få redovisa för att de vet att det är så vi gör!
I övningen tränar de dessutom på begreppet närmevärde samt avrundningsreglerna. Här har du mina och min kollegas meningar!
Sant eller falskt?
Nu skrev jag och min kollega ner 10 st meningar där några var sanna och några var falska. Här handlade det om avrundning. Jag delade in eleverna i par och de fick varsitt papper. De skulle ta reda på vilka meningar som var sanna och vilka som var falska. Innan de satte i gång så fick de veta att båda i paret måste vara beredda på att redovisa för hur de har tänkt. För när alla var klara så skulle jag dra sticka om vem som skulle redovisa. Detta lilla tillägg gör en stor skillnad för vad som händer i pararbetet och i diskussionen kring meningarna. Nu måste båda två vara med och se till att kompisen förstår för de vet inte vem utav dem som ska redovisa. Dessutom är det inte den egna åsikten som ska redovisas, utan parets. Då är båda två angelägna om att den andre förstår och att det som sägs stämmer. Det gör att diskussionerna blir mer fylliga och det är svårt att "låta bli" att göra sin del av uppgiften. Det blir ett sätt att styra pratandet mot rätt innehåll, det vill säga, det jag vill att de ska prata om i klassrummet, avrundning i detta fall.
Denna sista mening i uppgiften är ingen stor grej, men den spelar roll för det som händer i pararbetet och också för vad eleverna lär sig eller befäster. Det är häftigt att detaljer kan göra skillnad. Ibland kan jag glömma den där meningen, för det går för fort eller jag blir avbruten och då tycker jag att det märks en skillnad. Förhoppningen är ju att det till sist ska vara naturligt att alla är beredda på att få redovisa för att de vet att det är så vi gör!
I övningen tränar de dessutom på begreppet närmevärde samt avrundningsreglerna. Här har du mina och min kollegas meningar!
Sant eller falskt?
1
Om 57 avrundas till närmsta tiotal blir närmevärdet 50.
2
Om siffran efter avrundningssiffran är 6 avrundar du nedåt.
3
När 567 avrundas till närmsta hundratal blir närmevärdet 600.
4
Om jag avrundar 15,2 till närmsta heltal så blir närmevärdet 16.
5
När 16,34 avrundas till närmsta tiondelar så blir närmevärdet 16,3.
6
11780 avrundas till 11000 om jag vill avrunda till närmsta tusental.
7 253
avrundas till 200 eftersom en 3:a ska avrundas nedåt.
8
När 15,45 avrundas till närmsta tiondel så blir närmevärdet 15,5.
9
När 23,65 avrundas till närmsta tiotal så blir närmevärdet 20.
10 När 25,31 avrundas till närmsta tiotal så blir närmevärdet 20.
Kommentarer
Skicka en kommentar