Efter snart 2 veckors arbete med valet har vi 81 laddade elever och många visar fina resonemang och ställer mycket adekvata frågor, som hur miljöpartiet med 7 % i förra valet kan sitta i regering och få väldigt mycket makt och påverkan. En annan hördes säga att hen minsann ska rösta på Miljöpartiet för hen ville inte ha döda bottnar i haven för hen vill kunna fortsätta äta kräftor. Det är trevligt att höra att arbetet sätter i gång olika tankar.
I ämnet svenska gjorde min kollega, Sandra Törning, en superbra övning med ett riktigt bra resultat som uppstart. Hon lät eleverna få olika lappar med olika politiska frågor som de skulle rangordna som i strukturen Bygg en triangel, men istället för en triangel så fick det bara vara en fråga på varje rad. När de diskuterat ihop sig och lagt ner lapparna fick de gå runt och inspireras av varandra och diskutera hur de andra tänkt. I slutet kom de fram till att precis som i partierna så är alla frågor viktiga, men det finns vissa som är än viktigare och det är också dessa som profilerar de olika partierna! Det blev otroligt bra diskussioner, säger Sandra!
I NO har eleverna fått se filmen om hur Östersjön blivit övergödd och sedan har de fått jobba med strukturen sekvenser för att kunna förklara sambandet mellan utsläpp och bottendöd. Istället för att arbeta i grupper om fyra, jobbade de i sina axelpar. De fick tre kort var som de beskrev för varandra och jag uppmuntrade till att använda NO-begreppen. På korten fanns bilder på, industri, jordbruk, fosfor, kväve, miljögifter, algblomning och bottendöd. Efter beskrivningen lade eleverna ner bilderna med baksidan upp i den ordning de tänkte stämde och sedan vände de på korten för att se om de förstått varandra rätt. De flesta lade korten i den ordning jag tänkt, men några tänkte på annat sätt vilket inte var fel i detta fall! Sedan fick de rita av sekvensen och lägga till begrepp, i sina NO-böcker. För de som inte skriver hade jag klippt ut bilder och ord som de klistrade in.
För att få in något experiment, så hittade jag detta exempel på naturskyddsföreningen. Vi sätter vattenväxter i två akvarium och tillsätter växtnäring i det ena för att se vad som händer. Efter några växter ska det ena ha en högre tillväxt. Eleverna har skrivit hypotes samt diskuterat vad som är exakt likadant i experimentet och vilken parameter som skiljer sig åt. Senare kommer de få skriva resultat och slutsats.
Nu är det dags för att fördjupa sig i kemikalier, miljögifter och mikroplaster. Då ser vi film nummer två (filmerna finns länkade i förra inlägget). Nu jobbar vi extra med näringskedjor och näringsväv för att förstå varför detta kan vara viktiga miljöfrågor som våra politiker tar upp. Eleverna kommer nu att arbeta i sina hemgrupper, fyra och fyra. De får en lista på ord som de ska använda för att skapa kort med begrepp och förklaring till en struktur, fråga-fråga-byt eller till hör ihop. De får välja själva. Eleverna ska dela upp orden mellan sig och använda vissa sidor i en lärobok för att hitta förklaringar till boken. När de sedan har gjort korten ska de se till att samtliga i gruppen kan förklara alla begreppen, annars är de inte klara. Det gemensamma målet (PÖB) är alltså att alla i gruppen ska kunna förklara samtliga begrepp på checklistan. Roller som används är materialare och kontrollant. Det egna ansvaret kommer in eftersom de kommer att få ett test på detta från Skolverkets bedömningsportal nästa vecka.
Efter detta diskuterar vi hur miljögifterna förs vidare i näringskedjorna och i näringsväven (där vi människor ingår) i Östersjön.
Nästa vecka är det dags att börja jämföra partiernas miljöfrågor med varandra och fundera över vad de själva tycker om det partierna tar upp, baserat på det de lärt sig om miljöproblemen. Det ska bli riktigt spännande!
I ämnet svenska gjorde min kollega, Sandra Törning, en superbra övning med ett riktigt bra resultat som uppstart. Hon lät eleverna få olika lappar med olika politiska frågor som de skulle rangordna som i strukturen Bygg en triangel, men istället för en triangel så fick det bara vara en fråga på varje rad. När de diskuterat ihop sig och lagt ner lapparna fick de gå runt och inspireras av varandra och diskutera hur de andra tänkt. I slutet kom de fram till att precis som i partierna så är alla frågor viktiga, men det finns vissa som är än viktigare och det är också dessa som profilerar de olika partierna! Det blev otroligt bra diskussioner, säger Sandra!
I NO har eleverna fått se filmen om hur Östersjön blivit övergödd och sedan har de fått jobba med strukturen sekvenser för att kunna förklara sambandet mellan utsläpp och bottendöd. Istället för att arbeta i grupper om fyra, jobbade de i sina axelpar. De fick tre kort var som de beskrev för varandra och jag uppmuntrade till att använda NO-begreppen. På korten fanns bilder på, industri, jordbruk, fosfor, kväve, miljögifter, algblomning och bottendöd. Efter beskrivningen lade eleverna ner bilderna med baksidan upp i den ordning de tänkte stämde och sedan vände de på korten för att se om de förstått varandra rätt. De flesta lade korten i den ordning jag tänkt, men några tänkte på annat sätt vilket inte var fel i detta fall! Sedan fick de rita av sekvensen och lägga till begrepp, i sina NO-böcker. För de som inte skriver hade jag klippt ut bilder och ord som de klistrade in.
För att få in något experiment, så hittade jag detta exempel på naturskyddsföreningen. Vi sätter vattenväxter i två akvarium och tillsätter växtnäring i det ena för att se vad som händer. Efter några växter ska det ena ha en högre tillväxt. Eleverna har skrivit hypotes samt diskuterat vad som är exakt likadant i experimentet och vilken parameter som skiljer sig åt. Senare kommer de få skriva resultat och slutsats.
Nu är det dags för att fördjupa sig i kemikalier, miljögifter och mikroplaster. Då ser vi film nummer två (filmerna finns länkade i förra inlägget). Nu jobbar vi extra med näringskedjor och näringsväv för att förstå varför detta kan vara viktiga miljöfrågor som våra politiker tar upp. Eleverna kommer nu att arbeta i sina hemgrupper, fyra och fyra. De får en lista på ord som de ska använda för att skapa kort med begrepp och förklaring till en struktur, fråga-fråga-byt eller till hör ihop. De får välja själva. Eleverna ska dela upp orden mellan sig och använda vissa sidor i en lärobok för att hitta förklaringar till boken. När de sedan har gjort korten ska de se till att samtliga i gruppen kan förklara alla begreppen, annars är de inte klara. Det gemensamma målet (PÖB) är alltså att alla i gruppen ska kunna förklara samtliga begrepp på checklistan. Roller som används är materialare och kontrollant. Det egna ansvaret kommer in eftersom de kommer att få ett test på detta från Skolverkets bedömningsportal nästa vecka.
Efter detta diskuterar vi hur miljögifterna förs vidare i näringskedjorna och i näringsväven (där vi människor ingår) i Östersjön.
Nästa vecka är det dags att börja jämföra partiernas miljöfrågor med varandra och fundera över vad de själva tycker om det partierna tar upp, baserat på det de lärt sig om miljöproblemen. Det ska bli riktigt spännande!
Kommentarer
Skicka en kommentar